Tervetuloa Hollolan Uistin -blogiin

Pääset aina blogin etusivulle klikkaamalla lohenpyrstön kuvan vasenta yläkulmaa, jossa lukee Hollolan Uistin vaalealla tekstillä.
Alla olevat kuvat näet suurempana klikkaamalla kuvaa.

sunnuntai 28. kesäkuuta 2026

Tulvaviikko

 Edellisen viikon ja viikonlopun Tenon valuma-alueille osuneet sateet nostattivat melkoisen tulvan. Parissa päivässä vesi nousi puolisen metriä ja nousu jatkui hidastuen, ollen maksimissaan viime torstaina. Vesi on nyt hieman laskenut, mutta on vielä ajankohtaan nähden korkealla. Nuoraskarin ja Suomen rannan välissä on yhä kova virta. Veneemme on yhä rantapenkalla Nuorasjoen suun yläpuolella ja voimme ajaa vielä moottorilla ylävirtaan Nuoraskarin ja rannan välistä.

Jos nyt olisi lohensoutu mahdollista, olisi "Kallen kuoppa" oivallisessa soutukunnossa. Tämän vedenkorkeuden ja voimakkaan virran vuoksi lohet valitsevat nousureitikseen tuon mainion, aivan rannan tuntumassa olevan virranjuonteen.


Ruska tarkkailee Nuoraskarilla makoilevia poroja


 
"Kallen kuopan" merkkikivi 


Menneellä viikolla meillä piipahti useampikin vieras. Sylvi, Riikka ja Juha viettivät lomaa Dalvadasissa ja kävivät tervehtimässä meitä mennen tullen. Aika omalla mökillä puuhastellessa sujahti nopeasti ja Sylvi väsytteli lomalla ensimmäiset harjuksensa. 


Juha, Riikka ja Sylvi 


Mikko pistääntyi tyttöjensä ja Ilo-koiransa kanssa kuulumisia vaihtamassa. Tunturiretki Norjan järville tuotti kaikille hienot saaliit. Tytöt eivät olleet moksiskaan vaativasta reitistä, jossa oli huomattavan paljon korkeuseroja. "Muutaman" hyttysen ja mäkäräisenkin olivat he kuulemma retkellä nähneet. 

Ilo oli Ruskalle mieluinen kaveri. Nätti pystykorvatyttö hurmasi Ruskan samantien, edes haukkua ei lapinkoiralta heti  irronnut. Yhteiset leikit löytyivät heti ja Ruska esitteli Ilolle rakkaimmat aarteensa, poronsarvesta alkaen.


Ilo on todella kaunis suomenpystykorva


Tänään Johkamiellin parkkipaikalla käytiin kova jalkapallo-ottelu, kun Kaavaan majoittunut Hiipakan perhe poikkesi kylään. Portugalia edustanut Saku rökitti Brasiliaa edustaneen Arin selvin numeroin 9-3. Uuden jalkapallon saanut Saku oli kaikessa parempi. Maalivahtityöskentely oli huippua ja laukaukset odottamattoman teräviä. Nokipannukahvien ja mehun jälkeen pelattu ottelu osoitti, että Arin on alettava treenaamaan jalkapalloa ensi talvena. Uusi ottelu odottanee ensi kesänä...

Saku iloitsee maalista, Ari hakee selkänsä taakse mennyttä palloa...


Kalastuksellisesti viikko oli menestyksekäs. Kun vihdoinkin Norjan lupakauppa suostui pienen houkuttelun jälkeen toimimaan, ostimme me yhdet luvat Norjan puoleiselle rannalle. Annebakti oli jälleen maineensa veroinen. Saimme Helenan kanssa vaivattomasti neljä komeaa harjusta, joista yksi oli oma ennätyskalani. Tulvivan rannan penkan suojista napannut urosharjus osoitti heti napattuaan  olevansa elämänsä kunnossa. Viimein suurharjus ui haaviin ja se oli 49 senttiä pitkä. Paksuselkäisen harjuksen paino olisi punnittuna ollut kilon tuntumassa.   


Annebaktin ruohokenttä on monelle lohestajalle tuttu


Suuri harjus otti "Kata-streameriin", siis koirankarvaperhoon


Mökkihommia


Ruska ottaa nokoset vakiopaikallaan


Rantasipi Vitoslompolon rannassa


Sadetimantteja hämähäkinverkolla






sunnuntai 21. kesäkuuta 2026

Lomarytmissä

 Juhannusviikko alkoi epävakaisena ja tuulisessa säässä kuurosateet vaelsivat yli Kaavan. Lupaavasti kelit selkenivät päivä päivältä kohti juhannusaattoa, jolloin saimme nauttia mitä kauneimmasta kesäpäivästä. Juhannuspäiväiltana epävakaat säät palasivat, harmittavasti kylällä ollutta musiikkitapahtumaa häiriten. Tänään, toisena juhannuspäivänä, aamun tihkusade väistyi auringon tieltä ja olosuhteet olivat taas ykkösluokkaa.

Leni sekä Kari saapuivat tiistaina Kaavaan ja laskimme veneemme yhdessä vesille. Torstaina kävimme "sightseenillä" ja ajoimme ensin Kivikosken lähtöpaikalle. Sateiden ansiosta Tenon vesi on noussut ja laskenut vuoropäivinä, joten vettä riittää vielä vahvaan virtaan. Laskimme alaspäin lohensoututyyliin ottipaikkoja unohtamatta. Samalla ihastelimme maisemia ja itse Tenoa sekä sen kirkasta vettä. Suurin hämmästyksen aihe oli kuitenkin virran voimakkuus, jota on rannalta käsin vaikea hahmottaa. Pieni tappiokin koettiin venereissumme alussa, kun Hannunväylää ylävirtaan ajaessa  puuskainen tuuli nappasi lippalakkini Tenon vietäväksi. Käänsin veneen saman tien alavirtaan, ja juuri kun tulimme lakin viereen, imaisi joki sen hetkessä syvemmälle. Liekö joku kojamo tarttunut lippikseen altapäin ja pitää sitä päässään loppukesän ajan jokivaelluksellaan...


Leni ja Kari Kivikosken lähtöpaikalla


 
Vettä on sen verran, että venettä voi vielä pitää Nuoraskarin ja rannan välissä


Nuorasjoki on meidän juomavetemme lähde


Harjukset olivat loppuviikosta hyvällä syönnillä, vaikka hyönteisiä on veden pinnalla vielä melko vähän. Ruokakalat tulivat kuitenkin kohtalaisen helposti. 


Kylmäkaltion komeat harjukset


Savuharjusta höysteiden kera


Outi lähti viikolla vaeltamaan Kevolle. Tällä kertaa hän kiersi Kuivin kierroksen. Outin kissa Miisu on ollut meillä hoidossa. Ilmeikäs kissadaami on varsinainen hurmuri suurine silmineen. Leikkisä Miisu on saanut toisinaan myös Tuharintuvan matot sykkyrälle. 


Miisu

Ruska pitää tarkkaa lukua Nuoraskarin poroista. Tänään porojoukkoon oli ilmestynyt Ruskan ihmetykseksi neljäs, lähes valkoinen sarvipää. 


Porotrio huilailee karikon hietikolla


Ruohokanukka


Toissa yönä pilvien raosta pilkistänyt aurinko 
nostatti sumua lämmittämästään Tenon vedestä


sunnuntai 14. kesäkuuta 2026

Viikko touhua täynnä

 Mennyt viikko oli säiden puolesta lämmin ja tuulien höystämä. Pieniä sateitakin kulki Utsjoen yli, mutta nekin osuivat pääasiassa öihin. Saimme siis nauttia mukavista alkukesän päivistä. 


Rastigaisan rinteillä on vielä reilusti sulamatonta lunta

Vene pääsee vesille viiden vuoden tauon jälkeen. Alkuviikosta vene sai uuden tervakyllästeen, minkä se imaisi syihinsä muutamassa vuorokaudessa. Perämoottorimme, kuuden hevosvoiman Suzuki hörähti käyntiin tuoreen polttoaineen innoittamana kuin palmun alta. Pitkän tauon jälkeen on moottoria hyvä käyttää tänä kesänä sen toimintavarmuuden jatkamiseksi. Laskemme veneen vesille alkuviikosta. Tänä kesänä kulku eri harjusapajille käy kätevästi vesitietä pitkin.


Tervan tuoksua


Suzuki käy jälleen

Kipaisimme viikolla Nuorgamiin kauppareissulle ja kävimme ottamassa muutaman reippaan kävelyaskeleen Pulmangin ylängöllä. Skaidijärven ympäristössä hilla kukki runsain mitoin. Toivotaan, että säät jatkuvat suosiollisina ja hillasadosta tulee runsas ja makoisa.


Katse yltää äärettömään


Kaunista tunturimaisemaa


Täällä on mukava kävellä


Hilla kukkii ympärivuorokautisessa auringonvalossa


Kapustarinta - vaeltajan jokapäiväinen kaveri

Perjantaina kävimme Elmon kanssa Kevon tutkimusasemalla avoimien ovien päivänä. Päivä oli todella mielenkiintoinen ja antoisa. Kevon tutkimusasema toimii Turun Yliopiston alaisena ja se perustettiin vuonna 1958. En olisi voinut kuvitellakaan, kuinka monipuolista ja kansainvälistä aseman tutkimus nykyään on. Yliopistot eri puolilta maailmaa tekevät yhteistyötä Kevon aseman kanssa ja tutkijoita vierailee täällä tämän tästä. Vuosittaisia yöpymisvuorokausia on noin 2000. Luvussa on mukana sekä kotimaiset että ulkomaiset tutkijat. Luentojen lisäksi saimme melkoisen tietopaketin asemanjohtaja Otso Suomisen vetämällä, mukaansatempaavalla esittelykierroksella. 


Kevon tutkimusaseman ensimmäinen päärakennus on vuodelta 1958


Uusi päärakennus


Utsjoen alueen perhosia


Perhosia ja sen sukulaislajeja


Saimme katsoa hyönteisiä myös mikroskoopilla


Utsjoelta löytynyt 1647-vuotias kataja lienee maailman vanhin puu


Alaskan Yliopiston ionosfäärin mittalaitteet olivat tässä kontissa


Utsjoki-Kevo sääaseman anturit


Japanilaisen Yliopiston lumentutkimuslaitteistoa


Yksi kalastuslupakin on käytetty, vieläpä kohtuullisella menestyksellä. Harjukset ovat olleet nihkeällä syönnillä Tenon varressa koko alkukesän. Perjantaina, Kevon reissun jälkeen ehdin vielä hetkeksi kalaan ja sain mukavan kokoisen harjuksen Nollamista. Jopas halstrattu harjus maistuikin hyvältä lähes vuoden tauon jälkeen.


Kesän ensimmäinen harjus


Tänään teimme Ruskalle jäljestysharjoituksen. Helena lähti kävelemään metsään Osman suuntaan ja vajaan puolen tunnin kuluttua lähdimme jäljestämään häntä Ruskan kanssa. Taas Ruska näytti taitonsa ja vainunsa tarkkuuden. Edes asvalttitien ylitys ei eksyttänyt Ruskaa jäljeltä. Lopulta mutkitellen edennyt Helena löytyi reilun kilometrin päästä, Osmanhovin yläpuoliselta rinteeltä.


Taitava koira saa löydöstänsä ansaitsemansa herkut 


Vesi Tenossa on nyt heinäkuun alkupuolen korkeudessa. Kivikoskella Kuninkaankivi ja Toppakivi ovat hyviä merkkikiviä veden korkeuden hahmottamiseksi. Nyt Kivikoskella olisi hyvä vedenkorkeus lohensoutuun. Ehkäpä vielä joskus...


Ruska on nähnyt Kuninkaankiven jo monesti


Toppakivi 


sunnuntai 7. kesäkuuta 2026

Tenon törmällä

 Vietimme viikolla neljä päivää Lestijärvellä. Sukuloinnin ohessa asensimme mökin vesijohtoon venttiilin, jolla vedet voidaan tyhjentää putkistosta talven tullessa. Isäni Toivon kanssa nikkaroimme saunamökin terassille kunnon vilvoittelupenkin. Nyt voi saunasta tullessa vilvoitella ja samalla ihailla järveä ja sen tapahtumia.


4.6. oli Puolustusvoimien lippujuhlan päivä, 
Toivon nimipäivä sekä meidän 38. hääpäivä


Vilvoittelupenkin tarvikkeet


Kokenut timpuri hommissa


Pintakäsittelyn jälkeen penkki on valmis


Tuttuakin tutumpi räkättirastas on kaunis lintu

 Isä sai vastikään Suomen Pystykorvajärjestön elämäntyöpalkinnon karjalankarhukoiran eteen tehdystä työstä. Paikallislehti Perhonjokilaakson toimittaja teki 88-vuotiaasta koiramiehestä näyttävän jutun kyseiseen lehteen komeine kuvineen. Lienee melko harvinaista, että tämän ikäinen mies juoksuttaa yhä koiraansa Missiä harva se päivä, parhaimmillaan jopa 30 kilometrin lenkkejä. Pari vuotta sitten hankittuun sähköpyörään on tullut valtavasti kilometrejä. "Täytyyhän koiran olla huippukunnossa kun hirvenmetsästyskausi taas alkaa", toteaa tämä tervaskanto, jonka omakin kunto pysyy hyvänä yhteisten lenkkien ansiosta. 

Saavuimme eilen illalla Utsjoelle. Matkan aikana lämpötilat lähestyivät hellelukemia koko Lapin läänissä. Tämä päivä on mennyt matkatavaroita purkaessa ja juoksevan veden järjestämisessä mökkiin. Onneksi sää oli ulkohommiin mitä parhain. Puolipilvinen sää ja parikymmentä lämpöastetta tulivat kuin tilauksesta.Vesi Tenossa on jo kesäkorkeudessa ja on siis melko matalalla ajankohtaan nähden. 


Ruska poropassissa


Kirjosiepot ovat Utsjoella pesintäpuuhissa


Ruska nauttii olostaan Johkamiellin korkealla törmällä