Tervetuloa Hollolan Uistin -blogiin

Pääset aina blogin etusivulle klikkaamalla lohenpyrstön kuvan vasenta yläkulmaa, jossa lukee Hollolan Uistin vaalealla tekstillä.
Alla olevat kuvat näet suurempana klikkaamalla kuvaa.

sunnuntai 14. helmikuuta 2021

Uutta oppimassa

Tänä viikonloppuna pääsin testaamaan Masan minulle lähettämiä tasapainopilkkejä. Häjy-tasurit ovat seinäjokisen Toni Lehtolan valmistamia ja ovat tunnetusti pyytäviä. Häjyt ovat hienoa työtä huipputerävine koukkuineen. Omat kokemukseni tasureista ovat minimaaliset, joten viime päivät ovat kuluneet tiedon hankkimiseen.

Eilen pilkimme aamupäivän melko matalassa ja saaliiksi kertyi morrilla pieniä ahvenia ja jokunen särki. Iltapäivällä kävin Nikon kanssa vähän syvemmällä ja kiinnitin uuden tasurin siimaan. Kun pääsimme pelipaikoille, kelpasi uudenkarhea Häjy komealle ahvenelle vapamiehen vähäisestä tasurikokemuksesta huolimatta.

Häjyn pettämä

Tänään sää oli eilistä kylmempi ja tuulinen. Suunnistimme suoraan syvemmille vesille ja pian tasuria vietiin jälleen. Hetken jo tuntui että nyt on tavallista komeampi ahven kiinni tasurissa, mutta avannosta kurkistikin kuha joka päästettiin vielä kasvamaan. Jatkoimme avantojen kairaamista ja ahventen etsimistä. Karkuutin yhden kalan pian kuhan jälkeen. Toiveet olivat korkealla. Eräällä avannolla tapahtuikin sitten kunnolla. Olin kelaamassa tasuria vedestä ja luulin sen tarttuneen jään reunaan kun vavassa tuntui voimakkaat kalan potkut. Kala teutaroi hetken aivan avannon alla ja sitten... siima katkesi. Joko hauki tai kuha oli seurannut tasuria kelatessani sitä nopeasti ylös ja tarttui siihen juuri viime hetkellä. Oppirahat tuli maksetuksi tällä reissulla. Jonkinlainen peruke on aika oltava tasurilla kalastettaessa. Onneksi minulla oli vielä toinen Häjy. Paluumatkalla sain sillä sen etsimäni, vauraamman ahvenen. Tasurointia täytyy siis opetella ja jatkaa...

Tasurikuha

Kunnon fileahven

Eilen pilkimme Caritan, Lucasin ja Pasin kanssa. Lucas opetteli kaiun käyttöä pilkittäessä ja vieläpä hyvällä menestyksellä. Kaikuluotaimen näytöltä oli mukava seurata kalojen liikkeitä. Syötistä kiinnostuneet kalat erottuivat hyvin ja ne olivat myös narrattavissa. Lucasista on selkeästi kasvamassa kova kalamies.

Kaikuluotain avaa vedenalaista elämää

Lucas - kalamies

Pasi on kokenut pilkkijä

Kata nautti tänään auringon lyhyestä pilkahduksesta

Viikolla pidettiin Siikaniemessä Miete ry:n pilkkikilpailut. Hollolan Uistin tuki tapahtumaa ja lahjoitti kisaan palkintovaaput.